DOLAR 32,4976 0.66%
EURO 34,9620 0.1%
ALTIN 2.408,820,76
BITCOIN %
İstanbul
29°

KAPALI

02:00

İMSAK'A KALAN SÜRE

adana haber - agrı haber - haber ajansı - akdag haber - akit tv haber - almanya haber - ana haber bülteni - news haber - ankara haber - arabistan haber - asayiş haber - spor haber - ataköy haber - avrupa gazetesi - avustralya haber - aybastı haber - azerbaycan haber - bağdat haber - bartın haber - başakşehir haber - basın bülten - batum haber - bayburt haber - beykent haber - bilişim haber - boomerang haber - çankırı haber - cnbc haber - cnn haber - dobra haber - doğuş gazetesi - dolunay haber - doruk haber - dünya haber merkezi - ermenistan haber - flash haber - fox haber - fox tv haber - fransa haber - gazete gündem - gaziantep haber - gaziantep haber - giresun haber - global bülten - gümüşhane haber - gümüşhane manşet/a> - gürcistan haber - haber28 haber - 365 haber - 365tv haber - haber60 haber - haber ajansı - haber aktif - best haber - birgün haber - objektif haber - haber özetleri - sizin haber - hakkari haber - hep haber - ığdır haber - ılgın haber - ingiltere haber - internet haber - iskenderun haber - istihbarat haber - kadının sesi haber - kanada haber - kanal24 haber - kanal7 haber - kanal a haber - kanal t haber - kapsam haber - karadeniz haber - karamürsel haber - kazakistan haber - kent haber - kıbrıs haber - kıbrıs tv haber - küçükçekmece haber - maçka haber - madtv haber - magazinpress haber - makedonia haber - malatya haber - megachannel haber - merkez ana haber - muş haber - olay tv haber - öncü haber - özbekistan haber - özgür haber - özlem haber - parti haber - pause haber - polis haber - samsun gazete haber - sandıklı haber - seçim haber - sendika haber - show haber - show tv haber - sivil haber - star tv haber - suriye haber - tatil haber - teşkilat haber - tokat gazete haber - trt1 haber - türkistan haber - tv5 haber - tvnet haber - ultra haber - ulusal bülten haber - ulusal kanal haber - vatan haber - uluslararası haber - yerel bülten haber - yeryüzü haber - zaman haber - adalet haber - adana gündem haber - alem haber - aliağa haber - amasya haber - anadolu manşet haber - ankara güncel haber - antalya haber - antep gazetesi haber - askeri haber - aydın haber - bağcılar haber - basın haber - beylikdüzü haber - beypazarı haber - beyşehir haber - bodrum haber - bomba haber - bozkır haber - cep haber - çeşme haber - denizli gündem haber - doğubeyazıt haber -elbistan haber - erzurum gündem haber - evrensel haber - evrim haber - gaziantep bülten haber - girişim haber - gölbaşı haber - 365 haber - 44 haber - 73 haber - 77 haber - aksiyon haber - arşiv haber - bir haber - channel haber - karadeniz haber - özet haber - port haber - sosyal haber - haber yazıyo - haber yelkeni - hemen haber - istanbul haber - istanbul son haber - kandıra haber - kars manşet haber - kayseri manşet haber - magazin tv haber - merzifon haber - nesil haber - news haber - onay haber - ordu manşet haber - şafak haber - samsun manşet haber - sarıyer haber - sarıyer son haber - sky haber - tarım haber - taşova haber - trabzon manşet haber - video haber - yükseliş haber - zafer haber - küre haber - haber - haber - anadolu haber - antakya haber - çarşamba haber - aksiyon haber - haber turu - ulusal haber - internet gazetesi haber - millet gazetesi haber" - moda haber -organik haber -smart haber -terme haber - zara haber
Facebook 20 yaşında: Uygulamanın dünyayı değiştirdiği 4 başlık
66 okunma

Facebook 20 yaşında: Uygulamanın dünyayı değiştirdiği 4 başlık

ABONE OL
1 Şubat 2024 00:42
Facebook 20 yaşında: Uygulamanın dünyayı değiştirdiği 4 başlık
0

BEĞENDİM

ABONE OL

Yukarıdaki fotoğrafa bakın. Mark Zuckerberg ve bir avuç üniversite arkadaşı 20 yıl önce uygulamayı ilk kez hayata geçirdiklerinde Facebook böyle görünüyordu.

O tarihten bu yana dünyanın en popüler sosyal medya platformu birçok kez yeniden tasarlandı.

Ancak amacı hep aynıydı: İnsanları çevrimiçi olarak birbirlerine bağlamak ve reklamlardan bir ton para kazanmak.

20’nci yılına giren Facebook’un yaşadığımız dünyayı nasıl değiştirdiğini derledik.

1. Facebook sosyal medyayı şekillendirdi

MySpace gibi sosyal platformlar, Facebook’tan önce de mevcuttu.

Ancak Zuckerberg’in sitesi 2004’te kurulmasıyla popülerlik kazandı ve bir çevrimiçi sitenin ne kadar hızlı yayılabileceğini kanıtladı.

Bir yıldan kısa bir sürede bir milyon kullanıcıya ulaştı. Dört yıl içinde de fotoğraflara insanları ‘etiketleme’ özelliği gibi yenilikler sayesinde dönemin sosyal medya devi MySpace’i geride bıraktı.

Gece dışarı bir bir dijital fotoğraf makinesi ile çıkmak ve ardından arkadaşlarınızı düzinelerce fotoğrafta ‘etiketlemek’ gençler için bu dönemde edinilen bir aktivite oldu.

Türkçeye “zaman tüneli” olarak çevrilen “timeline”ın da sürekli yenilenecek şekilde kodlanması uygulamanın günlük trafiğine büyük etki etti.

2012 yılına gelindiğinde Facebook kullanıcı ziyareti anlamında ayda bir milyarı aşmıştı.

2021’in sonunda günlük aktif kullanıcı sayısında yaşanan düşüşe karşın platform farklı stratejilerle büyümeye devam etti.

İnternete erişimin sınırlı olduğu ülkelerde, bedava internet sağlayarak kullanıcı sayısını artırmayı başardı.

Facebook, 2023’ün sonunda günlük iki milyardan fazla kullanıcının aktif olarak siteye girdiğini duyurdu.

Kuşkusuz, Facebook gençler arasında eskisine göre daha az popüler.

Bununla birlikte, halen dünyadaki en popüler sosyal platformu olmaya devam ediyor.

Bazıları Facebook’u ve rakiplerini, dünyayla bağlantı kurmanın çığır açan araçları olarak görürken, bazıları da kişisel yıkıma kadar götürebilen bağımlılık araçları olarak onları ele alıyor.

2. Facebook verilerimizi daha değerli ama daha az kişisel hale getirdi

Getty Images Facebook’un beğen tuşunu tanıtması büyük bir devrim oldu

Facebook, bir platform içinde “beğen” ya da “beğenme” seçeneğine basmanın ne kadar kazançlı olabileceğini gösterdi.

Meta üst kimliği ile kurumsallaşan Facebook, Google ile birlikte küresel reklam pastasından aslan payını alan şirketlerden biri.

2023’ün üçüncü çeyreğinde, temel olarak reklam verenlere “hedef reklam” hizmetleri sunarak Meta yaklaşık 34 milyar dolar gelir elde ettiğini bildirdi. Bunun 11,5 milyar doları kar olarak açıklandı.

Ancak Facebook aynı zamanda kişisel veri toplamanın nasıl yanlış gidebileceğini de tüm dünyaya gösterdi.

Meta, kişisel verileri uygunsuz şekilde kullandığı için birçok kez para cezasına çarptırıldı.

Bunlardan en bilineni, 2014 yılında çok ciddi bir veri ihlali skandalı nedeniyle, 725 milyon dolar ödemesine yol açan Cambridge Analytica olayı olarak kayda geçti.

Facebook 2022’de, kişisel verilerin erişilmesine olanak sağladığı için Avrupa Birliği (AB) tarafından 265 milyon euro para cezasına çarptırıldı.

Geçtiğimiz yıl da benzer bir ihlal suçlamasıyla İrlanda Veri Koruma Komisyonu tarafından 1,2 milyar euroluk rekor bir para cezasına çarptırıldı. Facebook bu cezayı temyize taşıdı.

3. Facebook interneti politize etti

Getty Images

Facebook, farklı kullanıcı gruplarını hedefleyen reklamlar sunmaya başlayarak dünya çapında seçim kampanyaları için önemli bir platform haline geldi.

Örneğin, Statista araştırmasına göre, 2020’deki ABD başkanlık seçimlerinden önceki beş ayda, Donald Trump’ın ekibi Facebook reklamlarına 40 milyon dolardan fazla para harcadı.

Facebook, farklı siyasi görüşlerdeki kullanıcıların küresel ölçekte bir araya gelmesine, kampanya yapmasına ve eylem planlamasına da olanak tanıyarak tabanda siyasetin değişmesine katkı sağladı.

Örneğin Arap Baharı sırasında Twitter ile birlikte protestoları koordine etme ve sokakta yaşananları duyurma konusunda çok önemli rol oynadı.

Ancak Facebook’un siyasi amaçla kullanılması, insan haklarına etkisi dahil birçok başlıktaki sonuçları nedeniyle eleştirildi.

Facebook, 2018 yılında, Myanmar’da Arakanlı Müslüman azınlığa karşı “şiddeti teşvik etmek” için platformu kullanan kişilerin engelenmediğine ilişkin BM raporunu kabul etti.

4. Facebook’tan doğan Meta hakimiyeti

Facebook’un büyük başarısıyla Mark Zuckerberg, benzeri görülmemiş bir sosyal ağ ve teknoloji imparatorluğu kurdu.

Aralarında WhatsApp, Instagram ve yapay gerçeklik firması Oculus’un da bulunduğu gelecek vadeden birçok şirketi satın adı.

2022’de Facebook dahil tüm bu platformlar kurulan Meta şemsiye altında toplandı.

Şirket her gün en az 3 milyar kişinin sürekli ürünlerinden birini kullandığını açıklıyor.

Ancak Meta, dijital hakimiyetini sürdürmek için sık sık rakip ürünleri kopyalamakla da suçlanıyor.

Facebook ve Instagram’ın süreli ‘Hikayeler’ özelliği, Snapchat uygulamasının temel özelliğine benziyor.

Instagram Reels ise bir video paylaşım uygulaması olan TikTok’un temel özelliği ile benzeşiyor.

Threads ise çok daha açık şekilde Twitter olarak bilinen X’i taklit etme girişimiydi.

Artan rekabet ve sektörü düzenleyen kurumlar nedeniyle taktik hamleler her zamankinden daha önemli hale geldi.

2022’de Meta, GIF platformu Giphy’yi zararına satmak zorunda kaldı. İngiltere’deki ilgili düzenleyici kurum, pazara aşırı hakimiyet olasılığı nedeniyle, Meta’yı platformu elinden çıkarmaya zorladı.

Önümüzdeki 20 yıl mı?

Getty Images

Facebook’un süren yükselişi ve hakimiyeti, Mark Zuckerberg’in uygulamayı güncel tutma kabiliyetinin de kanıtı.

Ancak ‘en popüler sosyal uygulama’ unvanını korumak, önümüzdeki 20 yılda çok zor olabilir.

Meta şu anda işini Metaverse girişimi için yoğun bir çaba harcıyor ve muhtemelen Apple’ın da aralarında olduğu rakip teknoloji devlerinin önünde gidiyor.

Yapay zeka Meta’nın başlıca öncelikleri arasında yer alıyor.

Gelinen çağda köklerinden uzaklaşan şirketin, küçük mavi uygulama için neler planladığını görmek ilginç olacak.

En az 10 karakter gerekli


HIZLI YORUM YAP
grandpashabetdedektiffixbetKurumsal Mail Hizmetideneme bonusu veren sitelerantalya escortmatadorbethukuk forumDijital Pazarlama Ajansıgaziantep escortŞehirler Arası Nakliyatantep escortizmit escortDeneme bonusu veren sitelerhabercasibomistanbul evden eve nakliyatdonanımescort bayanwebmaster forum